söndag 21 april 2013

GROWING FLOWERS AND HERBS

Luktärtor / Sweet pea 
Igår planterade jag om alla frön jag satt. Luktärtor, dahlior, stockrosor, lobelia och något som heter moss rose. Jag satte ihop 3 bambupinnar i luktärtornas kruka så de har något att vira sig runt. Det ska bli intressant och se om jag lyckas odla dem i mitt söderfönster inomhus, fast sommartid brukar jag ha det fönstret öppet mest hela dagen så de får ordentligt med ljus. I år har jag satt frön som jag aldrig satt förut. Dahliorna och stockrosorna (de blommar andra året) får vi se om jag planterar i kruka på vädringsbalkongen i trapphuset eller ställer ut på gården. Jag brukar hjälpa min fastighetsskötare att plantera och bestämma vilka blommor som ska köpas in och vi har en stor fin kruka som välkomnar vid husporten. Så här såg den ut förra året.

Yesterday I replanted all the flowers I sowed a few weeks ago. Sweet peas, Dahlias, Hollyhocks, Lobelia and something called Moss Rose. I put together three bamboo sticks in the sweet pea pot so they have something to cling to. It will be interesting to see if I manage to grow them in my south facing window indoors, though in the Summer, I usually have the window open most of the day so they get plenty of light. This year I sow seeds that I´ve never sown before. The Dahlias and Hollyhocks (they flower the second year) I'll probably plant in pots on the balcony in the stairwell or put out on the backyard. I usually help the house caretaker to plant and decide which flowers to be purchased, and we have a great big pot that welcomesin the entrance of the house. This is what it looked like last year.

Luktärtor, dahlior, stockrosor, basilika , lobelia och mitt lilla citronträd börjar nu få blad igen
Sweet pea, Dahlia, Hollyhooks, Basilika and my little lemontree finally starts growing leaves again

Bambupinnar som förhoppningsvis kommer ha massa luktärtor slingrande om dem /
The bambu sticks that wilhopefully have the Sweet peas clinging to them





































































Min örtjungel i köksfönstret, basilika, timjan, rosmarin och persilja
My herb jungle in my kitchen window, basil, thyme, rosemary and parsley

Min örtjungel i köksfönstret, basilika, timjan, rosmarin och persilja
My herb jungle in my kitchen window, basil, thyme, rosemary and parsley


Lobelia som jag kommer plantera ut i balkonglådor bl a
Lobelia in small planters to be planted in window boxes and other pots

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar