onsdag 22 augusti 2012

POMEGRANATE PANNA COTTA & FRUIT PEEL





























Håller på att fixa med massa projekt som ännu ej är klara så jag lägger upp ett dessert recept och de här bilderna så länge på skal från granatäpple, sharonfrukter och litchi som jag torkat. Älskar att vända ut och in på litchiskalen som blänker som pärlemor i olika rosa toner, nästan lite metalliskt.
Sharonfruktens top ser precis ut som en anemonblomma och granatäpple är min absoluta favoritfrukt och den brukar jag klippa ut former av för skalet är nästan som läder.
Man kan använda dem för att dekorera kransar t ex.





























När jag inte har färska blommor i min stora golvvas brukar jag ha spretande vallmofrökapslar. De är så vackra och spröda.



Granatäpple pannacotta för ca 4 pers

0, 5 dl granatäppeljuice av färskt granatäpple (dela på mitten och pressa sedan fram vätskan)
0, 5 dl färdigköpt granatäpplejuice
1, 5 dl vispgrädde
0, 75 dl gelésocker
Koka ihop ett par minuter, låt svalna något innan du häller i det i valri form. 
Låt svalna och stelna, alternativt frys så blir det parfait istället. 
Enkelt och gott.



I am doing different projects yet not ready so I upload a panna cotta recipe and these pictures of the peel from pomegranate, persimmons and lychee that I have dried. Love to the turn lychees inside out when the inside of them shines like pearl in different shades of pink, almost metallic. The sharon fruit´s top looks just like a anemone flower and pomegranate are my absolute favorite fruit and I usually cut out shapes of the peel which is almost like leather. You can use them to decorate wreaths for example.
When I don´t have fresh flowers in my big vase I usually have sprawling poppy seed pods. They are so beautiful and delicate.


Pomegranate panna cotta for about 4 persons
0. 5 dl pomegranate juice from fresh pomegranates (split in half and squeeze out the liquid)
0. 5 dl pre-bought pomegranate juice
1. 5 dl whipping cream
0. 75 dl jelly sugar
Boil for a few minutes, allow to cool slightly before pouring it into the serving glass or bowl of your choice.
Allow to cool and solidify, or freeze it and it becomes parfait instead.
Simple and delicious.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar