onsdag 19 september 2012

LUPUS & SLE





























Idag blev det plantering av växter som jag hjälper vår fastighetsskötare med att plantera så det blir lite fint och välkomnade i porten och på bakgården. Vi har bara en liten asfalterad gård som nästan inte får någon sol alls på sig tyvärr, så det är lite trixigt att hitta växter som fungerar. När jag hade planterat en jättestor kruka (50 cm diameter och lika hög) så kunde jag inte hålla mig för att få hjälp och glömde tillfälligt bort att jag inte kan ta i som jag förr brukade pga min sjukdom, SLE. Och givetvis snavade jag och föll några trappsteg och låg som en vante med hela krukans innehåll av växter, jord och lekakulor. Jag började skratta för det måste sett för dråpligt ut och jag var glad att ingen dök upp just då :-) Dessutom var jag redan dränkt som en katt eftersom jag lyckades pricka in det hela med dagens största regnskur. Men jag mår bra av regnet, min reumatism och ödem lättar och det är då jag mår som bäst då jag inte får vara i solen. Värme och sol gör mig mycket sämre och ger mig större skov. Nu är jag mörbultad och jag var tvungen att plantera om allt. Men det blev fint och flera andra hyresgäster kom och tacka för att vi gör det fint vilket var trevligt. Det blev för mörkt att fotografera så jag får ta en bild imorgon.

Bilderna idag visar lite axplock från mina tidigare blogginlägg. I högra spalten kan du klicka dig fram per månad och se tidigare inlägg ifall du inte var med från det jag började den 1 juli i år.


Today I was planting pots that I help our caretaker with to make it nice and welcoming at the house doorway and in the backyard. We only have a small paved courtyard and almost no sun at all, unfortunately, so it is a bit tricky to find plants that work. When I had planted a giant pot (50 cm diameter and as high), I could not keep myself and forgot temporarily that I can not do things that I used to do because of my illness, Lupus. And of course, I tripped and fell a few steps and lay like a fool with the entire contents of the pot plants, soil and planting marbles. I started laughing because it must have looked absolutely hilariously and I was glad that no one showed up right then :-) Besides, I was already drenched like a cat because I had timed it all with today's rain. But I feel good in the rain, my arthritis and edema eases, and that's when I feel the best when I can not be in the sun. Heat and sun makes me much worse and gives me greater relapse. Now I'm bruised and I had to replant everything. But it turned out nice, and several other tenants complimented us for making the house look nice. It was too dark to photograph so I will take a picture tomorrow.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar