onsdag 27 mars 2013

PAINTING EGGS






































Jag brukar älska att måla äggen till påsklunchen. Försöka hitta på nya stilar varje år. Bilden ovan är från någon tidigare påsk, målade av mig och min dotter. Tyvärr har jag inga fler bilder från de jag gjort. Några år brukade jag koka äggen med rödlöksskal för att de skulle få lite färg. Sen tog jag en mycket vass kniv och ritsade detaljerade mönster på den i det allra yttersta skalskiktet så de inte skulle spricka men för att få fram skalens vita färg under rödlöksfärgen. Tog många timmar men skönt att sitta och pula med i påsksolen.
Nedan har jag lånat lite bilder från Pinterest som är liknande de jag gjort tidigare år. Ett annat enkelt sätt är att binda massa gummisnoddar runt äggen innan man lägger dem i färgbad. Lite inspiration för alla ägg som ska kokas till helgen!

I usually love to paint the eggs for Easter lunch. Trying to find new design ideas every year. The picture above is from an earlier Easter painted by me and my daughter. Unfortunately I have no more pictures of the ones I have made. Some years, I used to boil the eggs with onion skins for them to get some color. Then I took a very sharp knife and etched detailed pattern on it in the outermost skin layer so they would not crack, but deep enough to get the white color visible under the red onion color . Took many hours but nice to sit and craft with in the Easter sun.
Below I have borrowed some photos from Pinterest of similar ones I have made in previous years. Another easy way is to bind a bunch of rubber bands around the eggs before putting them in the dye bath. A little inspiration for the all eggs that will be cooked during the Easter weekend!


2 kommentarer:

  1. När man ser dina äggmålningar så kan man bara konstatera att dom är för fina för att knäcka och äta upp. Du är verkligen toppenduktig. Man blir glad av dina alster.
    Kram Gun

    SvaraRadera
  2. Vad gullig du är Gun och kul att kunna glädja lite! Men de blir alltid uppätna till slut ändå :-)

    SvaraRadera