tisdag 11 juni 2013

LAMPSHADE PAINTED WITH WATERCOLORS

Akvarell direkt på textil lampskärm / Watercolor on textile lamp shade

Akvarell direkt på textil lampskärm i tänt läge / Watercolor on textile lamp shade in lit mode































Illustrerat vidare med permanent Poscapenna / Illustrated further with a Posca marker

































Min porslin kaktusvas som jag gjort om till lampfot vid ett tidigare tillfälle och köpt en smal ellipsformad lampskärm till i en svagt kall rosa färg har tappat färgen i mitten av skärmen. Aldrig varit med om det tidigare att en lågenergilampa gör att skärmen tappar sin färg, särskilt när jag inte alltid har lampan tänd. I varje fall har jag irriterat mig på den vita fläcken så idag fick jag ett infall och började måla med akvarellfärg (konstnärskvalietet) direkt på skärmen. De 3 översta bilderna är med bara akvarellfärg i släckt och tänt läge och de 3 bilderna här nedanför är när jag jobbade lite vidare med det med Promarker för att det skulle se bättre ut i tänt läge. Det var mycket enkelt och färgen blödde inte ens som jag trodde det skulle göra. Det här ska jag prova på fler gånger!

My porcelain cactus vase that I have made into a lamp base on a previous occasion and bought a narrow elliptical shade for in a pale cool pink color has lost the color in the center of the shade. Never seen that happen before even if it has a CFL, especially when I do not always have this lamp on. In any case, it has annoyed me looking at the white spot so today I got a whim and started painting the shade with artist watercolors directly on the shade. The top 3 pictures are with just watercolors in unlit and lit mode and the 3 pictures below are when I worked on it a bit further with Promarker because it would look better when lit. It was very simple and the color did not bleed on the textile shade even as I thought it would. This I will try again!


Lampskärmen färdig i närbild / End lamp shade result, close up

Lampskärmen i släkt läge på lampfoten / Lamp shade on the base in turned off mode

Lampskärmen tänd / Lamp shade in lit mode

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar