söndag 16 september 2012

MY SPONGE CAKE / SOCKERKAKA


































Bakade just en sockerkaka med äpplen och röda vinbär. På höstarna brukar jag frysa in äpplen som jag skalar och skär i klyftor och lägger i portionspåsar. 
Idag glömde jag ta ut äpplena så de tinade så jag hällde frysta äpplen, röda vinbär och ca 2 msk mörkt moscovadosocker, 1 krm vitpeppar i en kastrull så de tinade och det bildades ca 1 dl fruktsaft. Sen hällde jag i 1 msk malen kardemumma, 1 tsk citronsaft och lät 50 gram smör smälta in i det. 

Sen gjorde jag en sockerkaka på basrecept:
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vatten som jag istället ersatte med fruktsaften som blev när jag smälte äpplen , vinbär och muscovadosocker.

Jag vispade ägg och socker poröst och sedan ner med mjöl, bakpulver och sist äppel/vinbär med fruktsaften och det smälta smöret. Vispade lätt ihop och hällde i min fina krysantemum bakform som jag först penslat med smör och bröat med skorpmjöl. In ugnen ca 35-40 minuter på 175 grader.
Nu blir det söndagsfika!

I just baked a sponge cake with apples and red currants. In the Autumn/Fall, I usually freeze apples that I first I peel and cut into wedges and place into plastic freezer bags.
Today I forgot to take out the apples so they thawed so I poured the frozen apples, red currants and about 2 tablespoons dark moscovado sugar, 1 pinch white pepper in a saucepan so they thawed and about  1 cup fruit juice formed. 
Then I poured in 1 tablespoon ground cardamom, 1 teaspoon lemon juice and put 50 grams of butter to melt.

Then I made a cake according to a basic recipe:
2 eggs
2 dl sugar
3 dl flour
2 teaspoons baking powder
1 dl water that I instead replaced with the fruit juice that formed when I melted apples, currants and muscovado sugar.

I whipped eggs and sugar porous and put in the flour, baking powder and finally apple / blackcurrant with the fruit juice and the melted butter. I whipped it all up and poured into my nice chrysanthemum baking dish that I first brushed with butter and poured on the bread crumbs. bake in 175 degrees Celcius for about 35-40 minutes.
Will enjoy my afternoon coffee!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar